Bár
a kutatók többsége Kelet-Európát tartja az igazi vámpírok
hazájának, fontos megjegyezni, hogy a hozzájuk igencsak hasonló
démonok leírásai vagy szóban forgó rémtörténeteik szinte az
egész világon ismertek. Ezek a források különböző történelmi
korokból maradtak fenn ránk. Az ókori Hellászban a fiatal férfiak
rémei, a lamik garázdálkodtak, a nagy Római Birodalomban pedig
félelemmel ejtették ki szájukon a Strix nevét. A Strix egy madár
alakját felöltő nő volt, amely felfalta a kisgyermekek belső
szerveit. A zsidó démonológia megemlíti Lilith-et, aki szintén
az újszülöttekre nézve volt különösen veszélyes – azok
vérét és (agy vagy gerinc?)velejét egyaránt kiszívta.
Dél-Amerika egyes bennszülött törzsei a hatalmas
vámpírdenevértől, az azemantól rettegnek, Indiában pedig
egyenesen két vámpírszerű teremtményt is számon tartanak: a
vetalákot és a gandharvokot. Borneó sötét erdeiben a buauknak
nevezett lénytől kell tartanunk. Újabb európai előképük
történetét egy, a források által pontosan meg nem nevezett, a
XII. században élt krónikás vetette pergamenre: „… ahogy ez a
dögletes szagot árasztó, rothadó test ide-oda vándorolt, a
levegő megtelt büzhödt fertővel, s nyomában mindenütt
rettenetes pestis ütötte fel a fejét.”
A
sokak által ismert vámpírok otthonának Románia tekinthető, ahol
ezeket a vérszomjas bestiákat a nosferatu néven emlegetik. Eme
démonok eredeti fogalmát a néphagyomány teremtette meg: eszerint
a vámpír egy olyan holttest, amelyik halála után negyven nappal
hagyja el a sírját, hogy aztán az élők vérén élősködve
kapjon új erőre. A nyakba mélyesztett szemfogakat pedig örökre
elfelejthetjük – azok, akik komolyabban is foglalkoztak a témával
(mint például Dr. Peter Mario Kreuter Drakula-kutató), megjegyzik,
hogy ez a módszer egyetlen néprajzi forrásban sem maradt fenn. Az
eredeti vámpírok sokkalta inkább valamilyen misztikus úton, az
áldozattól meglehetősen távol szívják ki a pórul jártak
vérét.
Abraham
Stoker 1845-ben látta meg a napvilágot; bár tíz regényt írt,
ezek közül csak az 1897-ben megjelent Dracula lehet ismerős sokak
számára. Az ír származású szerző ugyan jó pár dolgot
elferdít a vámpírok legendájával kapcsolatban, alkotása mégis
egyszer s mindenkorra ismertté tette a vérszívók mítoszát –
először csak az öreg kontinensen, később aztán az egész
világon. Míg Stoker könyvéből jó pár filmrendező merített
ihletet, csak kevesen teszik hozzá a történethez, hogy jómaga is
használt fel forrásokat, és ezesetben nem csak a szájhagyomány
útján fennmaradtakra támaszkodott. 1847-ben igazán nagy sikernek
örvendett a brit Thomas Preskett könyve, amely a Varney: The
Vampyre or the Feast of Blood címet kapta. A főszereplő, Francis
Varney éles karmaival és fogaival tizedelte meg a gyönyörű nők
táborát. Stokerhez hasonlóan ír gyökerekkel rendelkezik Joseph
Sheriodan Le Fanu is, aki 1870-ben adatta ki Carmilla című
regényét. Carmilla egy leszbikus vámpír, akiről csak a sztori
végén derül ki, hogy tulajdonképpen egy réges-rég halottnak
hitt grófnő. Érdemes egy bővebb terjedelmű kitekintést is tenni
az ördögi gróf nevének eredetére is.
A
történet kiváló táptalajt nyújthatna tehát Drakula gróf
megteremtésének, aki arra ítéltetett, hogy még halála után se
leljen megnyugvásra. A név ugyan kapcsolódik Tepeshez, de nem a
rémtetteiből gyökerezik. Atyját Luxemburgi Zsigmond 1431-ben a
Sárkány-rend lovagjai közé fogadta – a rend harcosai a
pogányok, de legfőképp a törökök elleni harc mellett kötelezték
el egész életüket. Havasalföld híres vajdája apja után vált
Drakulává, ugyanis ő illette ezzel a névvel örökösét. A
Draculea (eredetileg így lenne helyes) név magyarul annyit tesz: „A
Sárkány fia”, utalva ezzel édesapja hovatartozására. Egyes
kutatók Tepes vajdát gyakran csak Vlad Draculnak hívják.
Forrás.:
Fejes Valentin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése