A Lilin,
vagy más néven Lilim, de mondják Lil In-nek is
(egyes számban lili) különös teremtmények csoportja
az izraelita folklórból.
Ők Lilithnek, Ádám első
feleségének lányai Samael démontól, akit gyakran azonosítanak
a Sátánnal (más
források szerint magától Ádámtól származnak). Ők voltaképp
mind démonok, szerepük a succubusokéhoz hasonló.
A
mitológia szerint Lilith megszökött Ádámtól, és a szabad
sorsot választotta még akkor is, mikor az őt felkereső angyalok
tudomására hozták, hogy minden nappal, amit Istentől távol
tölt, száz gyermeke hal meg.
A
lili férfi változata a lilu, a mezopotámiai mitológia
démona.
Lilithet
is felkapták az ezoterikus irodalom szépreményű önjelölt
prófétái. Lilith, ki bűnökre csábítva vezet minket a
megvilágosodás felé, Lilith a vámpírok anyja, a sötét hold.
Lassan Atlantiszig nyúlnak vissza, de hogy Lilith honnan is
gyökerezik valójában, ezzel kevesen törődnek. Ez persze sosem
számított a new age szinkretista vallásában.
Jahve
nem olyan tökéletes isten, mint amilyenné a keresztények emelték.
Jahvét az Ószövetségből ismerhetjük meg jobban, de még ez sem
elegendő forrás. Jahve valószínűleg még csak nem is zsidó
istenség, hanem valaha ők is átvették valamely néptől a
Közel-Keleten. Merthogy a zsidó sem volt ám olyan szilárd
monoteista vallás, mint ahogyan ezt ma sokan hiszik. Mi sem
bizonyítja ezt jobban, mint az angyalok léte, vagy a prófétáik
szüntelen hadakozása a bálványkultuszok ellen. Az ókori Jahve
büszke volt, kizárólagos tiszteletet és véráldozatot kívánt
híveitől (még
az emberáldozat gyökereit is megtalálhatjuk Ábrahám és Izsák
történetében).
Apokrif
zsidó legendák között matatva találunk érdekes álláspontokat
a jól ismert bibliai (de
valójában héber) történetekről.
Ezek sokkal ősibbek, mint a Biblia, és rámutatnak az ókor
rendkívül színes hagyományaira és mondavilágára.
Lilith-tel
is így találkozhatunk. Midrásokban és nem a Bibliában (a
Bibliában csupán Ézsaiás próféta említi, azt mondja róla,
elhagyott romok közt lakozik - 10.6.). Lilithnek
nem lehetett helye a Bibliában, hisz hogyan lehetne magyarázni a
keresztény dogmákkal egy csapodár asszonyt, egy "első
feleséget", akit valószínűleg termékenység istennőként
tiszteltek? Hogy maradhatna így tiszta Ádám, az első ember?
Természetesen sehogy.
A Genesis
Rabbá (mely
a Genezishez írt midrás - Kr.u. I. sz.) szerint
például Ádámnak kezdetben nem volt társa, és egyedül nevezte
el az állatokat, akik párosával járultak elé. Szerelmük láttán
Ádámban féltékenység támadt, s vágyát sorra próbálta
kielégíteni az állatokon, ebben azonban nem telt boldogsága.
Ezért elkeseredésében így kiáltott: "Minden
teremtménynek van hozzá illő társa, csak nekem nincs!"*
Jahve
ekkor formálta számára Lilithet, koszból és üledékből (Ádám
természetesen tiszta porból készült).
Ádámnak ettől a nődémontól számtalan démonfia született (pl.
Asmodeus). Ádám azonban sehogyan sem fért meg Lilith-tel. Lilith
büszke volt, sértőnek érezte, hogy a közösülés során ő
legyen alul. "Miért
kell nekem alattad feküdnöm? -
kérdezte - Én
is porból lettem, egyenlő vagyok veled." Amikor
pedig Ádám erőszakkal akarta engedemességre bírni, Lilith
kimondta Jahve bűvös nevét, levegőbe emelkedett, és a
Vörös-tengerhez szállt, ahol számtalan buja démonnal egyesült,
és lilimet (többesszám!) szült,
naponta száznál is többet.
Ádám
elpanaszolta Jahvénak bánatát, hogy párja elhagyta őt. Isten
három angyalt küldött, hogy Lilithet hozzák vissza. Lilith
azonban azt mondta, azok után már nem lehet tisztességes feleség,
amit a Vörös-tenger partján bujálkodó démonokkal űzött (ami
valahol érthető). Az
angyalok Lilithet megfenyegették, hogy meghal, ha nem
engedelmeskedik Jahve parancsának, azonban meghalni sem halhatott,
mert ő rendelkezett az újszülött gyermekek életéről. Ezért
Isten úgy büntette, hogy démon gyermekei közül százat
pusztított el naponta, és ha egy védő amulett miatt egy halandó
gyermeket elvinni nem tudott, úgy sajátja ellen fordult
gyűlölettel.
Lilith
elkerülte azonban az Ádámot sújtó halandóság átkát, mert még
az eredendő bűn előtt elhagyta a Paradicsomot.
A
Genezis Rabbá szerint Istennnek nem szegte kedvét, hogy Ádám első
felesége nem volt a megfelelő társ. Új feleséget alkotott
Ádámnak, s megengedte, hogy munka közben nézhesse, mint építi
fel húsból az asszonyt. Ádámot olyannyira undorította a
látványt, hogy szegény első Évát akkor sem tudta megszeretni,
miután már teljes ragyogásában állt előtte. Ezért Isten ezt az
asszonyt elvitte - senki sem tudja, mi lett vele.
A
második Éva az ismert módon született, Ádám oldalbordájából,
aki el volt ragadtatva szépségétől és alázatosságától. Más
források szerint Éva Ádám levágott farkából teremtetett. Ennél
jobban nem is fejezhették volna ki, hol áll véleményük szerint
az asszony.
Lilith
az Ádámtól való elszakadást követően egyre jobban
eldémoniasodott. Közösült az alvó Ádmmal, és további
démonokat nemzett neki. Neve egyet jelentett a Gonosszal, az alvás
során fellépő fulladást, a gyermekágyi halandóságot, a serdülő
fiúk éjjeli magömlését mind az ő fondorlatoskodásának,
bujaságának tartották. Ha gyermek születetett, védő amuletteket
tettek az ágyához, vagy felfestették az ajtóra a három angyal
nevét, hogy Lilith ne tudjon bejönni.
Egy
olyan korban, mint a mai, Lilith rendkívül szimpatikussá vált a
férfivel szemben tanúsított ellenállása, lázadása miatt. Mert
szembe mert szállni, el mert menni. A feminizmusra hajló, Lilithet
kedvelők köre elfelejti, mivé is vált Lilith egyedül, hova is
juttatta önzésének sodrása. A szinkretizmus lényege azonban épp
az, hogy mindenre megtalálja a megfelelő választ, csak egy-két
dolgot kell átmagyarázni. Így lett a nimfomán, alantas nődémonból
olyan istennő, akivel bűneinket átélve tisztulhatunk meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése