Lilith

A Lilin, vagy más néven Lilim, de mondják Lil In-nek is (egyes számban lili) különös teremtmények csoportja az izraelita folklórból. Ők LilithnekÁdám első feleségének lányai Samael démontól, akit gyakran azonosítanak a Sátánnal (más források szerint magától Ádámtól származnak). Ők voltaképp mind démonok, szerepük a succubusokéhoz hasonló.
A mitológia szerint Lilith megszökött Ádámtól, és a szabad sorsot választotta még akkor is, mikor az őt felkereső angyalok tudomására hozták, hogy minden nappal, amit Istentől távol tölt, száz gyermeke hal meg.
A lili férfi változata a lilu, a mezopotámiai mitológia démona.

Lilithet is felkapták az ezoterikus irodalom szépreményű önjelölt prófétái. Lilith, ki bűnökre csábítva vezet minket a megvilágosodás felé, Lilith a vámpírok anyja, a sötét hold. Lassan Atlantiszig nyúlnak vissza, de hogy Lilith honnan is gyökerezik valójában, ezzel kevesen törődnek. Ez persze sosem számított a new age szinkretista vallásában.
Jahve nem olyan tökéletes isten, mint amilyenné a keresztények emelték. Jahvét az Ószövetségből ismerhetjük meg jobban, de még ez sem elegendő forrás. Jahve valószínűleg még csak nem is zsidó istenség, hanem valaha ők is átvették valamely néptől a Közel-Keleten. Merthogy a zsidó sem volt ám olyan szilárd monoteista vallás, mint ahogyan ezt ma sokan hiszik. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az angyalok léte, vagy a prófétáik szüntelen hadakozása a bálványkultuszok ellen. Az ókori Jahve büszke volt, kizárólagos tiszteletet és véráldozatot kívánt híveitől (még az emberáldozat gyökereit is megtalálhatjuk Ábrahám és Izsák történetében).
Apokrif zsidó legendák között matatva találunk érdekes álláspontokat a jól ismert bibliai (de valójában héber) történetekről. Ezek sokkal ősibbek, mint a Biblia, és rámutatnak az ókor rendkívül színes hagyományaira és mondavilágára.
Lilith-tel is így találkozhatunk. Midrásokban és nem a Bibliában (a Bibliában csupán Ézsaiás próféta említi, azt mondja róla, elhagyott romok közt lakozik - 10.6.). Lilithnek nem lehetett helye a Bibliában, hisz hogyan lehetne magyarázni a keresztény dogmákkal egy csapodár asszonyt, egy "első feleséget", akit valószínűleg termékenység istennőként tiszteltek? Hogy maradhatna így tiszta Ádám, az első ember? Természetesen sehogy.
Genesis Rabbá (mely a Genezishez írt midrás - Kr.u. I. sz.) szerint például Ádámnak kezdetben nem volt társa, és egyedül nevezte el az állatokat, akik párosával járultak elé. Szerelmük láttán Ádámban féltékenység támadt, s vágyát sorra próbálta kielégíteni az állatokon, ebben azonban nem telt boldogsága. Ezért elkeseredésében így kiáltott: "Minden teremtménynek van hozzá illő társa, csak nekem nincs!"*
Jahve ekkor formálta számára Lilithet, koszból és üledékből (Ádám természetesen tiszta porból készült). Ádámnak ettől a nődémontól számtalan démonfia született (pl. Asmodeus). Ádám azonban sehogyan sem fért meg Lilith-tel. Lilith büszke volt, sértőnek érezte, hogy a közösülés során ő legyen alul. "Miért kell nekem alattad feküdnöm? - kérdezte - Én is porból lettem, egyenlő vagyok veled." Amikor pedig Ádám erőszakkal akarta engedemességre bírni, Lilith kimondta Jahve bűvös nevét, levegőbe emelkedett, és a Vörös-tengerhez szállt, ahol számtalan buja démonnal egyesült, és lilimet (többesszám!) szült, naponta száznál is többet.
Ádám elpanaszolta Jahvénak bánatát, hogy párja elhagyta őt. Isten három angyalt küldött, hogy Lilithet hozzák vissza. Lilith azonban azt mondta, azok után már nem lehet tisztességes feleség, amit a Vörös-tenger partján bujálkodó démonokkal űzött (ami valahol érthető). Az angyalok Lilithet megfenyegették, hogy meghal, ha nem engedelmeskedik Jahve parancsának, azonban meghalni sem halhatott, mert ő rendelkezett az újszülött gyermekek életéről. Ezért Isten úgy büntette, hogy démon gyermekei közül százat pusztított el naponta, és ha egy védő amulett miatt egy halandó gyermeket elvinni nem tudott, úgy sajátja ellen fordult gyűlölettel.
Lilith elkerülte azonban az Ádámot sújtó halandóság átkát, mert még az eredendő bűn előtt elhagyta a Paradicsomot.
A Genezis Rabbá szerint Istennnek nem szegte kedvét, hogy Ádám első felesége nem volt a megfelelő társ. Új feleséget alkotott Ádámnak, s megengedte, hogy munka közben nézhesse, mint építi fel húsból az asszonyt. Ádámot olyannyira undorította a látványt, hogy szegény első Évát akkor sem tudta megszeretni, miután már teljes ragyogásában állt előtte. Ezért Isten ezt az asszonyt elvitte - senki sem tudja, mi lett vele.
A második Éva az ismert módon született, Ádám oldalbordájából, aki el volt ragadtatva szépségétől és alázatosságától. Más források szerint Éva Ádám levágott farkából teremtetett. Ennél jobban nem is fejezhették volna ki, hol áll véleményük szerint az asszony.
Lilith az Ádámtól való elszakadást követően egyre jobban eldémoniasodott. Közösült az alvó Ádmmal, és további démonokat nemzett neki. Neve egyet jelentett a Gonosszal, az alvás során fellépő fulladást, a gyermekágyi halandóságot, a serdülő fiúk éjjeli magömlését mind az ő fondorlatoskodásának, bujaságának tartották. Ha gyermek születetett, védő amuletteket tettek az ágyához, vagy felfestették az ajtóra a három angyal nevét, hogy Lilith ne tudjon bejönni.
Egy olyan korban, mint a mai, Lilith rendkívül szimpatikussá vált a férfivel szemben tanúsított ellenállása, lázadása miatt. Mert szembe mert szállni, el mert menni. A feminizmusra hajló, Lilithet kedvelők köre elfelejti, mivé is vált Lilith egyedül, hova is juttatta önzésének sodrása. A szinkretizmus lényege azonban épp az, hogy mindenre megtalálja a megfelelő választ, csak egy-két dolgot kell átmagyarázni. Így lett a nimfomán, alantas nődémonból olyan istennő, akivel bűneinket átélve tisztulhatunk meg.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése