A mantikór egy
mitológiai teremtmény, a kimérák egyik
emberevő fajtája. Méretét általában az oroszláné és a lóé
közé teszik. Minden ábrázoláson a szfinxhezhasonlóan
emberszerű feje és oroszlánszerű teste
van, de ezen belül jelentős a változatosság. Sűrűn ábrázolják
szarvakkal, szürke szemmel, három sor fém foggal üvöltésre
tátott szájjal. Néha vastag, vörös bundája és skorpió- vagy
sárkányfarka van; ebből mérgező csápokat vagy töviseket lőhet
ki, és a méreg megbénítja az áldozatot. Nagy ritkán szárnyas
lénynek mutatják be.
A MÍTOSZ EREDETE ÉS FEJLŐDÉSE
A
mantikór szó perzsa eredetű:
-
„martya” = ember,
-
„khvar” = enni,
azaz
emberevő állat.
Az
európai mitológiába Ktésziasz
Knidiosz feljegyzésének köszönhetően került át.
Ktésziász a perzsa királyi udvar orvosa volt kb. i.e. 415–398
között, tehát II.
Dareiosz Okhusz és II.
Artaxerxész Arszaceszidején. Indiát ismertetve
írta le az állatot, és ezzel jó időre megosztotta a
természettudósokat.
Arisztotelész ugyan
hazugnak nevezte Ktésziaszt, akiről bebizonyosodott, hogy többször
is fantáziájával pótolta ki történelmi ismereteinek hézagait,
természetrajzában azonban megemlítette a „martichorast”.
Azidősebb
Plinius ezt Nautralis
Historia című
főművében tévesen „manticorus”-nak fordította, és így
került át az európai nyelvekbe.
A
romanizálódott görög Pauszaniasz
Periégétész Görögországról írva
felidézi, hogy látott ugyan különös állatokat, de azt is
hozzáteszi, hogy: „A fenevad, amit Ktésziász az Indiáról írt
feljegyzései között martichoras-ként nevezett meg, és amit a
görögök egyszerűen csak emberevőnek hívnak, véleményem
szerint a tigris lehet. Bár a leírások szerint ennek három sor
foga, valamint tüskés végű farka van, hogy megvédje magát a
közelharcban és amivel képes távolról is sérüléseket okozni,
véleményem szerint az egész történet nem több egy
mendemondánál, amit az indiaiak terjesztenek, hogy tudják mivel
indokolni, milyen határtalanul félnek a fenevadtól.”
Pauszaniasz munkássága
többé-kevésbé feledésbe merült, Plinius könyve
viszont igen népszerűvé vált, és ennek megfelelően szerte
Európában feltétel nélkül hittek a mantikórban is egészen a
középkorig. Többbestiáriumban is
szerepeltették. A 16. században már címerekbenés
egyes manierista alkotásokban
is feltűnt – általában mint kariatida.
Jelentős szerepet játszott a 17–18. századi
francia szfinxábrázolásokkialakulásában
(hatalmas kiméra gyönyörű női arccal).
A MANTIKÓR A NÉPHITBEN
Napjainkban
a mantikór legendája még él Ázsia,
legfőképp Indonézia őserdeiben.
Úgy tartják, egyetlen harapása vagy akár karmolása is halálos,
a megölt áldozatot pedig szőröstül-bőröstül felfalja, még a
csontjait is. Ha valaki nyomtalanul eltűnik, a helyiek rögtön a
mantikórt okolják érte.
MODERN FELDOLGOZÁSOK
Mint
gyakorlatilag minden mitológiai lényt, a mantikórt is sokoldalúan
használják a különböző fantasztikus történetek, mágikus
környezetekben játszott szerepjátékok és
az ezek világaira kidolgozott gyűjtögetős
kártyajátékok.
D & D
A
D & D szerepjátékban a mantikór nagy testű, szárnyas,
mágikus fenevad, a meleg mocsarak lakója. A jelleme általában
törvényes gonosz. Közelre két mancsával és harapásával,
távolra a farkából kirázott tüskékkel támad.
Harry Potter világa
A Harry
Potter-történetek világában, amint ezt Göthe
Salamander (alias J.
K. Rowling): Legendás
állatok és megfigyelésük című tankönyvéből
megtudhatjuk, a mantikór emberfejű, oroszlántestű, skorpiófarkú
görög szörnyeteg. A Mágiaügyi
Minisztérium az XXXXX osztályba sorolja, azaz
bizonyítottnak tekinti, hogy mantikór ölt már varázslót is; nem
idomítható, nem szelídíthető. Éppen olyan ritka és éppen
olyan vérszomjas, mint a kiméra.
Állítólag halkan dudorászik, amíg elfogyasztja áldozatát. Bőre
visszaver szinte minden ismert bűbájt, szúrása azonnali halált
okoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése