Az
egyre inkább halmozódó legendákkal együtt növekszik azoknak a
kutatóknak a száma is, akik racionális alapon próbálják tagadni
az ilyen téveszméket. A legkülönfélébb elméletek a 18.
században születtek. Európát akkoriban a rémültség uralja, és
a vámpírokra szó szerint hajtóvadászatot indítanak.
A
tömeges őrültséget két hivatalosan alátámasztott eset indítja
el. Az elsőben a szerb Peter Plogojovics szerepel, aki 1721-ben halt
meg, 62 évesen. A sírban azonban valószínűleg megéhezett, és
visszatért fiához, hogy adjon enni neki. A feltámadt halott
semmilyen ételt nem kapott, így a fiú másnapra meghalt. A
következő napon állítólag Plogojovics ismét visszatért, és
még egy alkalommal meggyilkolta, már vámpírként a szomszédjait.
A dokumentumok a halottaknál túlzott vérveszteségről beszélnek…
A
második eset főszereplője 1725 és 1734 között állítólag a
szintén szerb Arnold Paole, akit vámpír mart meg, majd meghalt. Ő
is vámpírként tért vissza az élőkhöz, áldozatait szintén a
szomszédok közül választja ki. A francia teológus, Antoine
Augusztin Calmet 1746-ban elmondta, hogy mindkét esetet valósnak
tartja, és ezzel alátámasztotta a vámpírok legendáját.
Akkoriban elismert tudós volt, így vélemény számos tanítványa
osztotta.
A
szerb vámpírok visszhangja tehát annyira forrongó volt, hogy az
esetet maga Mária Terézia, a Habsburg Birodalom akkori királynője
is ki akarta deríteni. Ezért személyi orvosát, Gerhard von
Swietent küldte az ügy kivizsgálására. Ő az esetet hosszas
kutatás után azzal a végeredménnyel zárta, hogy vámpírok
márpedig nem léteznek. Mária Terézia ezért rendeletben tiltotta
be a sírok felnyitását és a halottak megszentségtelenítését.
Ezzel lezárult az európai vámpírizmus járványa.
Az
európai vámpírvadászat tehát csitulni látszott, de a Föld
másik felén épp ekkor kezdődött. Az amerikai földrészen a
legtöbb dokumentált eset szintént a 18. és 19. századból való.
Számos család exhumáltatta rokonainak holttestét abban a
hiszemben, hogy vámpírokká váltak, és a rokonok döfik át a
szívüket. A család főként azokban az esetekben nyúlt a
drasztikus eszközökhöz, amikor a személyt hirtelen halál vagy
halállal végződött súlyos betegség érte.
A
legismertebb és egyben a legutolsó feljegyzés a tizenkilenc éves
Mercy Brown esete, aki Rhode Islanden hunyt el, 1892-ben. Apja
háziorvosuk jelenlétében két hónappal Mercy halála után kiásta
a hamvait. Kivágta a szívét, és ő maga égette el.
De
hogyan tekintünk a vámpírokra ma? A 20. és a 21. századból is
ismerünk vámpírtámadásokat. 1970-ban az a monda járta körbe a
világot, hogy a londoni Highgate Cemetery temetőt gyakran foglalja
el vámpír. A legkülönbözőbb hajtóvadászattal sem sikerült
azonban elfogni a vérszomjas kísértetet. A 90-es években
Mexikóban és Puerto Ricóban is keringtek vámpírtörténetek. A
chupacabra a háziállatokat támadta meg, és az ő vérüket itta.
Számos szkeptikus azonban arra figyelmeztet, hogy a közép-amerikai
vámpír keletkezése mögött valószínűleg a gazdasági és
politikai válság húzódott.
2003-ban
az afrikai Malawiben két embert vámpír ölt meg, további négyet
pedig megtámadott. Közöttük volt Eric Chiwaya kormányzó is. Azt
mondják, hogy a támadásról a helyi kormány állapodott meg a
vámpírral.
Két
évvel később Birmingham utcáin az arra járó emberekbe harapott
egy támadó. Még ha a rendőrség nem is támasztotta alá ezt a
történetet, a városi legenda tovább él.
Vámpíroknak
tekintik emellett olykor az újkori tömeggyilkosokat is, akik
gyakran vámpírként mutatkoztak be. Ilyen volt a Düsseldorfi
Szörny, Peter Kurten is, akit 1931-ben kivégeztek kilenc
rábizonyított gyilkosságért, a Hannoveri Vámpír, Fritz
Haarmann, akinek 1924-ben levágták a fejét, vagy a Galowek-i
Stanislav Modzelewski, aki a hatvanas évek őrült gyilkosa volt.
Vámpírok helyett azonban inkább szadista hajlamú szörnyekről
van szó, akik a vérszívást antropofágiával (kannibalizmus) és
egyébb különlegességgel kombinálták. A sokoldalú angol
gonosztevő, John Haigh a 40-es években például áldozatait
elsősorban a vér miatt ölte meg, ezért újkori vámpírnak is
nevezhetjük.
Valószínűleg
azonban a vérszívás csupán kitaláció, hogy elkerülje a bitófát
az életfogytig tartó pszichiátriai kezeléssel. A sokak előtt
ismert sorozatgyilkos, Theodore Robert Bundy, aki a 80-as évek végén
60 nőt ölt meg, nyilvánosan azt vallotta, hogy a vér ivása
energiát ad.
Csakhogy
a vámpír nem feltétlenül csak tömeggyilkos lehet. Létezik olyan
embercsoport, amely ugyan nem gyilkol, de önmagát vámpírnak
tartja. Többnyire önkéntes adományozók vérét isszák, vagy
vágynak a vér fogyasztására. Az éjjel kedvesebb a nappalnál, és
gyakran egyéb jellemző vonását is átveszik a népi vámpírnak.
Közismert egy egyesült államokbeli ember esete, aki a
vérátömlesztő állomás alkalmazottjaként munkaideje alatt több
tíz liter vért lopott saját szükségleteire.
A
vámpírokat már az ókori görögök is ismerték, ők emberszerű
démonokban hittek, akik a vérünket szívják és betegségeket
terjesztenek. Empusának hívták azt a vérivó nőstény dögöt,
ami az ókori görög színművekben kísértett. A lamia
vagybrukolakhosz, így hívták az ókori görögök az általunk ma
ismert vámpírt. A mítosz szerint a vámpír mindig udvariasan
kopogtat a ház ajtaján, ezért a görögöknél elterjedt szokás
volt, hogy az udvarias, egyszeri kopogtatásra nem nyitnak ajtót. A
régi Asszíriábanazekimmu
volt ismert. Ez életében ember volt, de ha valaki a halála után
felelőtlenül nem temette el rendesen, akkorekimmu lett belőle.
Ennek következményeként aztán eléggé szomjas és éhes lett, és
a továbbiakban vérszívóként "élt".
A
vámpír alakja erősen összekötődik a vér motívumával,
tekintve, hogy a vámpír (már) halott és fél-létének
fenntartásához vérre, ergo életre van szüksége az életben
maradáshoz. A kereszténységördöggelés
a gonosszal és a népi motívumokba bekerült elűzésének
keresztényi jellege is.
Káin, az első vámpír
A
legendák szerint Káinból, az első gyilkosból lett a legelső
vámpír. A Biblia szerint Éva két gyermeket szült Ádámnak:
Káint és Ábelt. Mikor Káin és Ábel áldozatot mutatott be
Istennek az Úr Ábel áldozatát örömmel fogadta, Káinét viszont
nem. Káin ezért megölte testvérét, s e bűnért Isten száműzte
őt. Három angyal kereste fel Káint száműzetésében, s elmondták
neki, hogy csupán kérnie kell Istent, hogy bocsásson meg neki és
száműzetése véget ér. Ő ezt háromszor utasította vissza, s
ezért Isten megátkozta, így ő lett az első vámpír, minden
vámpírok atyja.
Néhányan úgy tartják, hogy Káin testvérét, Ábelt áldozatként bemutatta Istennek, s az Úr örömmel fogadta azt, s megáldotta érte Káint. E szerint Káin átka valójában áldás.
Néhányan úgy tartják, hogy Káin testvérét, Ábelt áldozatként bemutatta Istennek, s az Úr örömmel fogadta azt, s megáldotta érte Káint. E szerint Káin átka valójában áldás.
Káin
személye mindig is nagy vitákat keltett a vámpírok társadalmában.
Nem létezik olyan Vértestvér, aki biztosan állítaná, hogy
találkozott Káinnal. Talán a Második Generáció tagjai tudták
az igazságot, de ők már nem beszélhetnek.
Az első Város (Énok)
Káin
évtizedekig egyedül vándorolt az akkor még fiatal földön. Végül
elért egy helyet, ahol az emberek várost építettek, az Első
Várost, Énokot. Az emberek látták Káin erejét, s uralkodójukká
tették őt. Hosszú ideig uralkodott felettük, s ez elégedettséggel
töltötte őt el, de ez nem maradhatott így. Káin a magányosság
áldozatává vált, mint annyi más vámpír is azóta. Káin három
gyermeket választott, kiknek nevét homály fedi, azonban így
emlegetik őket: Enoch, Zillah, Irad. Ők saját gyermekeket
teremtettek és hamarosan a halandókat az a veszély fenyegette,
hogy a vámpírok felülmúlják őket létszámban. Halandók és
halhatatlanok évekig egymás mellett éltek, azonban a vámpírok a
halandókat szolgáknak tekintették, nem pedig egyenlőknek, s ezt
Káin nem helyeselte. Ekkor következett a Nagy Vízözön, melyben a
város és lakói, halandók és halhatatlanok egyaránt
elpusztultak.
A Második Város
Káin
elhagyta az Első Várost, mivel úgy gondolta, a Vízözön büntetés
volt számára, azért, mert átkát megosztotta másokkal.
Távollétében gyermekeinek nem kellett követniük szabályait. A
Harmadik Generáció, az Antediluvianok felemelkedtek és
elpusztították nemzőiket, a Második Generációt. Új várost
építettek, a Második Várost, melyben Káin gyermekei uralkodtak,
mint ahogy Káin uralkodott az Elsőben. Azonban ez a város sem
tartott örökké. Az Antediluvianok vetélkedni kezdtek egymással,
s halandókat emeltek maguk közé, hogy egymás ellen használják
őket. Hamarosan minden megsemmisült, amit fölépítettek, s
kezdetét vette a Dzsihád.
A Klánok
Az
Antediluvianok szétszóródtak a világban és megalapították
saját klánjaikat, halandókat emeltek maguk közé, hogy szolgálják
őket és harcoljanak értük a mindent felemésztő harcban, a
Dzsihádban. Az idő múlásával erejük egyre növekedett, s vele
együtt Torporban töltött álmuk is egyre tovább húzódott.
Hamarosan évtizedeket, majd évszázadokat töltöttek Torporban, s
klánjaikat magukra hagyták. Az Antediluvianoknak kialakult az a
képességük, hogy a Torporból irányítsák követőiket. A mai
modern időkben az Antediluvianok létezése, Káin története, az
Első és a Második város, a klánok alapítása mind csak legenda.
A fiatalok nagy része úgy gondolja, hogy ezek csak jól hangzó
kitalációk.
Kamarilla - Sabbat ellentét: A Tövis Egyezmény
Valamikor
a 13-14. században a Lasombra klán, valamint az Anarchok és
Asszamiták egy csoportja együttes erővel megtámadta a Castle
d'Ombro-t (az Árnyékok Kastélyát) és megölte a Lasombra klán
alapítóját. Amint a kastély elesett egy fiatal Lasombra, akit
Gratianonak hívtak, s aki magának Lasombrának volt saját gyermeke
diableriet követett el atyján. Az erről az eseményről szóló
történetek homályosak és változók. A Lasombrák sikerét látva
testvéreik, a Tzimiscek követték a példát és Öregjeik ellen
fordultak. A Tzimisce Anarchok találtak egy módot az őket
Öregjeikhez kötő Vérbilincs megtörésére és háborút
indítottak Öregjeik ellen. Rengeteget levadásztak és megöltek a
Vének közül, az Anarchok Öregjeik fölé kerekedtek. Mikor
megtalálták klánjuk alapítójának menedékét mindennek vége
lett. Az Tzimisce Anarchok támadásra gyülekeztek és egy kemény
csata segítségével elfogták magát Tzimiscet és diableriet
követtek el rajta.
A
Tzimiscek és Lasombrák sikerét követően az Anarchok Európa
szerte fellázadtak. Az Anarch Lázadásban, ahogy később hívták,
Rengeteg Öreget elfogtak és megöltek, ám ők nem adták könnyen
életüket és sokszor számos Anarchot is magukkal rántottak a
Végső Halálba. Ennek következtében a vámpír népesség száma
nagy mértékben lecsökkent. Az Anarch Lázadás közepén a
Vértestvérek rádöbbentek, hogy túl messzire mentek. A Csorda, az
emberek látva a harcot és rombolást, felfedezte a vámpírok
létezését. Az emberiség kétségbeesésében Rómához fordult és
könyörgött a pápának, hogy fordítsa az Inkvizíciót a
szörnyetegek ellen és pusztítsa el mindet.
A Tövis Egyezmény:
Ennek
még súlyosabb következményei lettek a Káinita népességre
nézve, mint az Anarchok és Öregek közötti háború. A
vámpíroknak már nem csak egymástól kellett félniük, de az
Inkvizíció tüzétől is. Végül egy hatalmas vámpírokból álló
csoport, a félelmetes Hardestadttal, a Ventrue klán tagjával
egyetemben megtalálta az utat az Anarch Lázadás befejezésére. Ez
egy írott javaslat, a Tövis Egyezmény volt, melyben megígérték,
hogy helyreállítják a rendet a Káiniták társadalmában.
Persze
ez az egyezmény csak keveset segített a lázadás elsődleges
kiváltó okain. Egyszerűen visszatért a régi időkhöz, azonban
ez alkalommal a Kamarilla nevű szervezet vezetésével. Az
Anarchoknak és az Asszamitáknak azonban nem volt választásuk.
Csapdába estek. Egyik oldalról az Inkvizíció fenyegette őket, a
másikról pedig a hatalmas és ravasz Öregek. Az Anarchok
elfogadták a Tövis Egyezményt és fejet hajtottak. Megszületett a
Kamarilla.
Azonban
nem minden Anarch adta fel ilyen könnyen a harcot. A következő fél
évszázadban falkák kóboroltak Európa szerte, pusztították a
halandókat és lecsaptak az újonnan alakult Kamarillára. Ez alatt
az ötven év alatt a lázadók szektába rendeződtek, melynek
céljává az őket irányítani akaró Öregek és Antediluvianok
elleni harc vált. A 16. század közepére a Sabbat teljesen
önállóvá vált és elhatározta, hogy legyőzi a Kamarillát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése